
Menu
Peli avautuu valikkoon, missä kirjaudutaan tutkimustunnuksella. Kirjautumisen jälkeen luodaan pelaaja. Laittakaa kenttään tutkimustunnus. Pelaajan luomisen jälkeen pelaamaan pääsee valitsemalla palaaja. Tarkistakaa aina ennen pelaamisen aloittamista oikeasta yläkulmasta, että peliin on kirjauduttuna ja onko tutkimustunnus kyseisen oppilaan.
Pelin alkutilanteeseen johtaneet tapahtumat:


Olet kotona pelailemassa sohvalla. Yhtäkkiä kuulet oudon piipityksen.


Mistä se oikein tulee? Ullakolta?


HÄÄH?! Ei täällä pitäisi mitään mystisiä valoja olla päällä…
Tuohan se taitaa piipittää, mutta en ole koskaan katsonut mitä siellä on piilossa.
MIKÄ TÄMÄ ON?!?!?

PAKKO… PAINAA… ISOA… PUNAISTA… NAPPIA…




Uhhhhh… Missä minä olen?

Kuulet puskasta saman piipityksen kuin aiemmin! *piippiiiipp
MIKÄ TUO ON!? Joku robotti?!
”Ei hätää! Minun nimeni on REI-O ja halusin vain tietää oletko kunnossa?”, robotti sanoo.
”Joo olen kunnossa. Missä minä olen?”
”Tervetuloa robotroonien saarelle! Emme olekaan nähneet ihmistä 42 vuoteen, 4 kuukauteen, 13 päivään ja kahteen tuntiin. Hei voitko auttaa minua? Funktioni ovat olleet pielessä jo ikuisuuden ja en oikein enää toimi kunnolla. Saan energiaa kun lasket funktioitani.”
”Hmmm okei.. No hyppääpä kouraan niin katsotaan.”
”Mennään tapaamaan oraakkelia! Hän on kylän vanhin ja viisain sekä kylän keskusyksikkö.”
Menette saarella olevaan kylään. Kylän läpi käveltyänne saavutte valtavan robotin luokse ja tämä herää unestaan.

”MMMM Tervetuloa saarelle! Emme olekaan nähneet kaltaistasi ihmisolentoa sitten… zzzzZZz… köh köh pahoittelut. Hieman energia vähissä sekä minulla että koko saarella. Hei mutta muistaakseni ihmisolennot tarvitsevat katon päänsä päälle. Saarella on vanha ihmisasumus jossa voit asua.”
”Kiitos, mutta en voi jäädä tänne. Miten pääsen takaisin kotiin?”
”Tällä hetkellä teleportteri taitaa olla matemaattisen energian puutteessa. REI-On funktioiden laskeminen lisää koko saaren energiakapasiteettia, joten jos autatte saaren asukkaita REI-On kanssa niin varmasti energiakapasiteetti kasvaa teleportterin käynnistämiseen. Nyt pitää hetki levätä kaiken tämän jännityksen keskellä. Ilmiinnyn talolle hologrammina ja voin auttaa talon avaamisessa.”
Lähdette REI-On kanssa talolle ja REI-O vaikuttaa äärimmäisen innokkaalta uudesta seikkailusta. REI-O piipittää ja tärisee ja hokee hiljaa jatkuvasti, että ”jes jes jes.. tästä tulee kaikista parhain seikkailu.. jes jes jes…”. Outo pikku robotti.

Pelin pelaaminen
Pelissä liikutaan mystisellä robotroonien asuttamalla saarella, johon olet päätynyt kun painoit isoa nappia ullakolta löytämästäsi koneesta. Tapaat saarella ensimmäisenä uuden parhaan kaverisi REI-On ja hän kertoo saaren asukkaiden tarvitsevan apua. Lähdette REI-On kanssa yhdessä auttamaan saaren asukkaita ja korjaamaan saarta.

Heti ensimmäisenä saarella huomaat, että tehdäkseen mitään REI-O tarvitsee energiaa. Ilman energiaa ette voi tehdä saarella mitään. REI-Olla on mennyt sisäinen laskuri huonoon kuntoon, ja ladataksesi energiaa REI-Oon, sinun pitää selvittää REI-On funktioita. Energiaa kuluu liikkumisesta, tarvikkeiden keräämisestä, kaupassa asioimisesta, esineiden valmistamisesta ja ohjeiden oppimisesta.

Laskiessasi laskuja REI-Olla, saat laskuista energian lisäksi myös kolikoita ja kokemuspisteitä REI-Olle. Kolikoita voit käyttää kaupassa ja REI-On kokemuspisteiden karttuessa REI-O saa uusia tasoja. REI-On taso määrittää mitä voit tehdä saarella.

Energiaa ladattuasi voit kerätä erilaisia tarvikkeita. Saat esimerkiksi puita lyömällä puuta, jos REI-On taso on tarpeeksi korkea. Kartalla näkyvät kohdat, joita lyömällä saat tarvikkeita, on merkitty pienellä kirves-ikonilla. Nämä tarvikkeet ovat tärkeitä sillä monet saaren asukkaat tarvitsevat niitä omiin korjauksiinsa ja voit myös valmistaa niistä itsellesi erilaisia esineitä, joita voit asetella eri puolille karttaa tai vaikka omaan kotiisi.


Valmistaaksesi esineitä sinun pitää ensin hankkia siihen ohje ja oppia se. Saat ohjeita on ostamalla niitä kaupasta. Jos sinulla on ohjeeseen tarvittava REI-On taso saavutettuna, voit ostaa sen kolikoilla. Jos REI-O on liian heikkotasoinen tiettyyn ohjeeseen, se näkyy kaupassa mustana. Ostettuasi ohjeen se ilmestyy reppuusi. Oppiaksesi valmistamaan ohjeen mukaiseen esineen, sinun tulee oppia se repusta.

Opittuasi ohjeen ja osatessasi valmistaa esineen, voit siirtyä valmistukseen. Esineen tarvittavat tarvikkeet näet painamalla esinettä valmistus-valikossa. Kaikki valmistukset tarvitsevat vaihtelevan määrän tarvikkeita ja yhden valmistuspoletin. Valmistuspoletteja saa auttamalla isoja talo-robotrooneja heidän ongelmiensa kanssa. Kerättyäsi valmistuspoletin ja tarvittavat tarvikkeet, voit valmistaa esineen. Valmistettuasi esineen, se ilmestyy reppuun.

Voit valmistaa harvinaisempia rakennustarvikkeita ja saarelle asetettavia sisustusesineitä. Valmistettuasi saarelle asetettavan esineen voit asettaa sen mihin haluat menemällä haluamaasi paikkaan kartalla tai kotonasi, valitsemalla esineen repusta ja painamalla ”Sisusta”-nappia.

Saarella on myös erilaisia robotrooneja, joita voit auttaa. Näet kaikki hahmot hahmo-valikosta. Valikossa näkyy myös, ketkä heistä tarvitsevat apua. Alimman rivin hahmot ovat pienempiä robotrooneja. Näitä hahmoja auttaessasi voit saada erilaisia tarvikkeita tai oraakkelin tarvitsemia energiamoduuleita. Toisen rivin hahmot ovat suuria talo-robotrooneja. Nämä robotroonit ylläpitävät saaren tärkeitä toimintoja ja heitä auttamalla voit saada valmistuspoletteja. Silloin tällöin talo-robotroonit laittavat ilmoille hälytyksen, jonka REI-O saa korvanappiinsa. Näissä tilanteissa apua tarvitaan heti ja REI-On kanssa riennätte apuun samantien.

Pelinäkymä

Pelinäkymän oikeassa yläkulmasta löytyvät energiapalkki, kolikoiden ja valmistuspolettien määrät, sekä REI-O:n taso ja seuraavalle tasolle siirtymistä kuvaava edistymispalkki. Ruudun oikeassa laidassa on REI-O -painike, mistä pääsee laskemaan laskuja, eli tankkaamaan lisää energiaa. REI-O -painikkeen alapuolella on toimintapainike, silloin kun pelihahmolla on saarella sellaisessa kohdassa, missä on jokin toiminta, minkä voi tehdä. Ruudun alalaidasta löytyvät painikkeet, joista saa auki Repun, Valmistuksen, Kaupan, Hahmolistauksen ja painikkeen pelistä poistumiseen. Android ja iOS laitteilla ruudun vasemmassa laidassa on virtuaalinen tatti, jolla pelihahmoa liikutetaan.

Liikkuminen
Kosketusnäytöllisillä laitteilla pelihahmoa liikutetaan ruudun vasemmassa laidassa olevalla virtuaalisella tatilla. Tietokoneella liikkuminen tapahtuu näppäimistön nuolinäppäimillä tai WASD-näppäimillä. Pelihahmolla liikkuessa kuluu energiaa, jota saa lisää laskemalla laskuja.
Pikanäppäimet tietokoneella
- Liikkuminen: WASD tai nuolinäppäimet
- Toimintanäppäin: E
- REI-O: R
- Reppu: 1
- Valmistus: 2
- Kauppa: 3
- Hahmo-valikko: 4
Puhuminen

Pelin toimintapainikkeet löytyvät ruudun oikeasta laidasta. Kun pelihahmolla liikutaan toisten hahmojen luo, ilmestyy oikaan laitaan puhekupla-painike ja sitä täppäämällä saa aloitettua keskustelun. Keskustelussa eteenpäin pääsee täppäämällä ruudun alalaidassa olevaa keskustelunäkymää tai haluttua vastausvaihtoaehtoa silloin, kun sallisia on valittavana.
Kerääminen

Pelin toimintapainikkeet löytyvät ruudun oikeasta laidasta. Kun pelihahmolla liikutaan sellaiseen kohtaan kartalla, mistä saa kerättyä tarvikkeita, ilmestyy ruudun oikeaan laitaan painike, missä on kirves-ikoni. Sitä täppäämällä maahan ilmestyy tarvike. Kerralla voi saada kaksi tarviketta, minkä jälkeen täytyy odottaa 2 minuuttia ennen kuin voi saada lisää samasta kohdasta. Maassa olevat tarvikkeet kerätään liikkumalla niiden päälle.
Energia

Energiaa tankataan laskemalla laskuja REI-Olla. Maksimi energia on 100 ja jokaisesta oikeasta vastauksesta saa 10 energiaa. Kaikki tekeminen kuluttaa 10 energiaa ja liikkuminen 1 energian sekuntia kohden.
Reppu

Repusta löytyy kaikki kerätyt tarvikkeet. Lisäksi reppuun siirtyy kaikki ostettavat ohjeet ja valmistettavat esineet. Kun jonkin repussa olevan tarvikkeen, ohjeen tai esineen valitsee, avautuu info-näkymä. Riippuen siitä mikä on valittuna, voi info-näkymästä tiputtaa, oppia tai sisustaa.
Valmistaminen

Opitut ohjeet löytyvät valmistusvalikosta. Ohjeissa näkyy vihreä ympyrä, jos repussa on tarpeeksi tarvikkeita kyseisen esineen valmistamiseen. Valitun ohjeen tiedot ja valmistus-painike ovat info-näkymässä. Info-näkymästä näet mitä tarvikkeita ja kuinka paljon esineen valmistaseen tarvitaan ja paljonko sinulla niitä on.
Kauppa

Kaupassa voi ostaa ja myydä. Osta-välilehdessä mustattuina ovat sellaiset ohjeet, joiden oppimiseen REI-O:n taso ei riitä. Valitun ohjeen tiedot, hinta ja osto-painike ovat info-näkymässä. Myy-välilehdessä on kaikki repussa olevat asiat. Valitun tiedot, myyntihinta ja myy-painike ovat info-näkymässä.
Sisustaminen

Valmistettu tavara löytyy repusta ja valitsemalla sen saa esiin info-näkymän. Info-näkymässä on sisusta-painike, jolla kyseisen tavara saa tiputettua saarelle. Tavaran saa kerätty takaisin reppuun liikkumalla sen viereen ja täppäämällä ruuden oikeaan laitaan ilmestynytttä käsi-painiketta.
Hahmot

Oraakkelilla on tärkeitä tehtäviä, että sinut saadaan kotiin. (Ylin rivi)
Isot talorobotroonit tarvitsevat apua ja areenalla käydään haaste! (Keskimmäinen rivi)
Robotrooneilla on mielenkiintoisia pulmia pohdittavaksi. (Alin rivi)
Talorobotroonit
Talorobotrooneja voi mennä auttamaan lähestymällä heitä saarella ja puhumalla heille. Välillä he laittavat REI-On kautta viestin, jos apua tarvitaan kiireisesti.
Auttamalla heitä saat VALMISTUSPOLETTEJA! Niitä tarvitaan aina valmistamiseen.
Pakkaaja

Pakkaaja yrittää selvittää kertolaskujen salat. Löytyy tehdasalueelta.
Jakaja

Jakajalla tuottaa päänvaivaa jakolaskun salat ja niiden yhteys kertolaskuihin. Löytyy tehdasalueelta pakkaajan vierestä.
M. Pop-Ins

M. Poppins haluaa löytää kaikille pikkurobotrooneille paikan latauskennosta.
Kertolaskutehtävissä sinisellä nuolipainikkeella valitaan, kuinka monta pikkurobotroonia mahtuu nukkumaan yhdessä lataustelakassa. Oranssilla nuolipainikeella valitaan, kuinka monta telakoita on yhteensä.
Jakolaskutehtävissä sinisellä nuolipainikkeella valitaan, kuinka suuriin lataustelakoihin pikkurobotroonit jaetaan. Oranssilla nuolipainikkeella merkitään jakolaskun vastaus, eli kuinka monta täyttä lataustelakkaa saadaan.
B. Alance

B. Alance haluaa saada vaa’an molemmille puolille saman verran painoa valitsemalla eri painoisia laatikoita.
Oranssilla painikkeella muutetaan pakettien lukumäärää. Joissakin tehtävissä paketin paino on jo valittu. Se lukee näytössä sinisellä ja joissakin on valittavana kolmesta eri vaihtoehdosta. Ensimmäisissä tehtävissä muutetaan vain vaa’an oikeaa puolta ja myöhemmissä tehtävissä kumpaakin puolta.
Picsel Van Pogh

Picsel Van Poghilla tehtävänä on täyttää kehys kankaan paloilla.
Kehysten vasemmalla puolella on yksi kangaspala. Sitä hyödynnetään arvioidessa leveyttä ja korkeutta. Oransseilla nuolipainikkeilla valitaan, kuinka monta kangaspalaa tarvitaan leveyssuunnassa. Sinisillä nuolipainikkeilla, kuinka monta kangaspalaa tarvitaan korkeussuunnassa. Myöhemmissä tehtävissä tuotos pitää toteuttaa kahdessa osassa.
Jakolaskutehtävissä tehtävänä on arvioida kehyksen korkeus ja kuinka monta kangaspalaa saadaan käytössä olevasta rullasta.
Oransseilla nuolipainikkeilla valitaan, kuinka monta kangaspalaa saadaan leveyssuunnassa. Sinisillä nuolipainikkeilla valitaan mikä on yhden kangaspalan korkeus.
Puutarhuri

Kertolaskutehtävissä tehtävänä on lähettää tuotteita niin, että hävikkiä tulee mahdollisimman vähän.
Sinisellä painikkeella valitaan omenapakettien koko. Sen jälkeen mietitään, kuinka monta niitä ainakin tarvitaan ja valitaan omenapakettien määrä nuolipainikkeilla.
Jakolaskutehtävissä tehtävän on valita sopivin paketin koko, kuinka monta täyttä pakettia saadaan ja kuinka monta jää jakamatta paketteihin. Pyrkien siihen, että jakamatta jää mahdollisimman vähän.
Sinisellä painikkeella valitaan pakkauskoko. Oranssilla painikkeella valitaan, kuinka monta pakkausta saadaan ja keltaisella painikkeella valitaan, kuinka monta jää jakamatta.
El Coutsi

Sujuvuushaasteen harjoittelu. Ole nopea ja tarkka niin kyllä rauta nousee!