Pelaamalla paremmaksi! -hanke toteutti Jyväskylän normaalikoulun alakoululla matematiikan oppimispelipilotin 3.-5. luokan oppilaille yhdessä erityisopettajien Sari Piipposen ja Satu Jokisen kanssa huhti- ja toukokuussa 2024.
Kerromme lisää Pelaamalla paremmaksi! -hankkeen etenemisestä syksyn infowebinaarissa. Järjestämme kaksi samansisältöistä infowebinaaria.
Webinaariohjelma sisältää esimerkiksi:
- Pelaamalla paremmaksi! -hankkeen työryhmän esittäytyminen
- Oppimispelin kehitystyön tausta ja nykytilanne
- Oppimispelillä toteutettava vaikuttavuustutkimus 2025
- Pelin julkaisuajankohta
- Osallistujien kysymyksiä oppimispelistä tai vaikuttavuustutkimuksesta
Vielä ehdit ilmoittautua elokuun infowebinaareihin
21.8. klo 14.00-15.00 tai 29.8. klo 14.00-15.00!
ERITYISOPETTAJIEN KOKEMUKSIA OPPIMISPELIPILOTISTA
Kaikki perheet ja oppilaat suhtautuivat myönteisesti tutkimuspilottiin osallistumiseen. Oppilaat kokivat tärkeänä, että heidän näkemyksiään arvostettiin heille suunnatun oppimispelin kehittämisessä. Oppilailta tuli erittäin hyviä näkemyksiä pelin testaamisen aikana.
Oppilailla, joilla oli erityyppisiä haasteita, näkyi myös pelaamisen haasteet eri tavoin. Pelissä kehitteillä olevista osa-alueista kuten pelinkulun ohjaamisesta, saatiin palautetta erityisesti niiltä oppilailta, joilla on toiminnanohjauksen pulmia. Toisaalta paljon elämänsä aikana tietokonepelejä pelanneet oppilaat etenivät pelissä nopeasti ja he tarvitsivat enemmän tekemistä ja haasteita.
Mielestämme on tärkeää, että myös matematiikassa kehitetään tiedepohjaisuuteen perustuvaa oppimispeliä.

AJATUKSIA OPPIMISPELISTÄ ITSESTÄÄN
On tärkeää, että kehitetään peli, jota voidaan käyttää yhtäaikaisesti sekä koulussa että kotona. Jotta hyöty on suurin, tulee opettajalla olla mahdollisuus seurata oppilaan edistymistä ja ajankäyttöä pelissä.
Näemme hyvänä, että pelin oppimissisällöt oli jaettu kolmeen osa-alueeseen: toistoharjoittelu välittömällä palautteella, käsitteellinen harjoittelu ja soveltavat harjoitteet. Jäimme pohtimaan näiden oppimissisältöjen osalta, miten peliä olisi järkevä kehittää niiden oppilaiden osalta, joille käsitteelliset ja soveltavat harjoitteet ovat hyvin haasteellisia. Tuleeko heille laskutaitoharjoittelua riittävästi ja löytyykö heille käsitteellisistä ja soveltavista harjoitteista riittävän helppoja tehtäviä? Voiko joillakin oppilailla olla pelissä erilainen oppimispolku, koska he eivät selviä vaikeimmista harjoitteista? Saavuttaako lapsi myös helpoimmilla harjoitteilla palkintoja? Pelissä on vapaata liikkumista toisin kuin esim. Ekapelissä.
Näemme haasteeksi tämän niiden oppilaiden osalta, jotka helposti ajautuvat tärkeän perusharjoittelun ulkopuoliseen oheistoimintaan. Peli tarvitsee vielä selkeää ohjantaa mistä mitäkin löytyy, jotta lapsen aikaa ei kulu ylimääräiseen vaelteluun pelimaailmassa. Pelissä oli vielä kehitettävää pelilogiikan ja käyttöympäristösymbolien suhteen.

ALAKOULUN OPPILAIDEN MATEMATIIKAN TAIDOT JA TUEN TARVE
Alakoulun oppilaiden keskimääräiset matematiikan taidot vaihtelevat suuresti, erityisesti alkuopetusikäisten lasten matemaattisten valmiuksien ja taitojen hajonta on suuri. Peruskäsitteiden oppimiseen ja peruslaskutoimitusten harjoitteluun tulisi olla aikaa. Matematiikka on arjen ilmiöitä ja konkretiaa, ja se pitäisi kytkeä lasten maailmaan, jotta positiivinen asenne ja motivaatio matematiikan oppimista kohtaan syntyisi. Tärkeää on ohjata lapsen matemaattista ajattelua ulkoisesta puheesta sisäiseksi; kerro, miten päädyit tähän vastaukseen. Lapsi tarvitsee opettajaltaan moniaistikanavaista opetusta, jotta opittava asia
voidaan ottaa kokonaisvaltaisesti haltuun ja rakentaa sen pohjalle uutta.
REI-O huomauttaa: ”Peli tulee ilmaiseksi saataville sekä mobiililaitteille että tietokoneille! Pyrimme siihen, että oppimispeli on yhteensopiva yleisimpien käytössä olevien käyttöjärjestelmien kanssa koulussa ja kotona.”

Oppimispeli kohdentuu tässä kerto- ja jakolaskuharjoitteluun. Matemaattisten
oppimisvaikeuksien lisäksi oppilaiden tuen tarpeet näkyvät myös keskittymisessä ja
toiminnanohjauksessa. Erityisesti kertolaskujen oppiminen vaatii sinnikästä harjoittelua ja useita toistoja. Koulussa tehtävän harjoittelun lisäksi näissä taidoissa tarvitaan kotona tehtävää lisäharjoittelua. Erityisesti kotona tehtävä drillaava harjoittelu on tärkeää ja tähän vaatimukseen olisi hyvä kehitteillä olevan oppimispelin vastata.

Oppimispeli jakautuu toistoharjoitteluun välittömällä palautteella, käsitteelliseen ja soveltavaan harjoitteluun.
Nykyisin on tarjolla runsaasti sekä alas- että ylöspäin eriyttävää materiaalia, jolloin koululuokassa on mahdollista tukea erilaisilla matemaattisilla valmiuksilla olevia oppilaita. Eriyttämisen näkökulmasta yksilöidymmän tuen mahdollistamiseksi koululuokissa tulisi olla riittävä määrä koulutettuja aikuisia. Matematiikka opitaan parhaimmillaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa.
Matematiikan oppimispelille on selkeä tilaus ja toiveena on, että samantyyppisesti
oppimissisältöihin jakautuva peli kehitettäisiin myös alkuopetuksen sisällöistä. Aiemmin käytössä ollut Vektor-oppimispeli pyrki vastaamaan tähän haasteeseen, mutta sitä ei ole enää valitettavasti saatavilla.
Pelimaailma on saari, josta matemaattiset voimat ovat kadonneet. Saarella asuu erinäisiä hahmoja, joita pelaaja auttaa. Pelaaja voi myös rakentaa saaresta omannäköistään.

Meistä on ollut mielenkiintoista olla mukana tässä pilottihankkeessa sekä käydä keskustelua arjen näkökulmasta pelin kehittäjien ja tutkijoiden kanssa. Uskomme, että tutkijoille on myös ollut silmiä avaavaa nähdä tässä pilotin vaiheessa miten erilaiset haasteet vaikuttavat pelin pelaamiseen ja millä tavalla kehittää peliä sellaiseksi, että siitä hyötyvät mahdollisimman monet oppilaat. Kannustammekin opettajia lähtemään mukaan näihin pilotti- ja tutkimushankkeisiin.
Oppilaat olivat ylpeitä päästessään kokemusasiantuntijoiksi oppimispelin kehittämisessä. On mukava päästä näkemään, miten meidän palautteemme näkyvät kehitettävässä pelissä. Koulussamme odotetaan peliä jo kovasti valmistuvaksi!

Matematiikka on arjen ilmiöitä ja konkretiaa, ja se pitäisi kytkeä lasten maailmaan, jotta positiivinen asenne ja motivaatio matematiikan oppimista kohtaan syntyisi.
Lisätietoa Pelaamalla paremmaksi! -hankkeesta tai pilotista esimerkiksi:
Vastaa