Ajatuksia oppimispeleistä
Tulevina erityisopettajina oppimispelihankkeet herättävät meissä monenlaisia ajatuksia, sillä ne voivat tuoda mukanaan monia mahdollisuuksia. Oppimispelit voivat rikastuttaa oppimiskokemusta sekä koulupäivän aikana että vapaa-ajalla. Meidän mielestämme yksi suurimmista eduista on, että ne voivat lisätä oppilaiden motivaatiota ja tehdä oppimisesta myös hauskaa. Ne voivat tuoda vaihtelua muihin opetustapoihin, mutta myös innostaa erityisesti niitä oppilaita, jotka eivät ehkä löydä motivaatiota tavallisesta opetuksesta. Ajattelemme, että oppimispelit toimivat kivana lisänä opetuksessa, mutta ne eivät kuitenkaan korvaa muita opetusmenetelmiä.

Pelaamalla paremmaksi! -oppimispeli
Tämä oppimispeli mukautuu oppilaan taitotasoon ja sitä kautta oppiminen voi olla yksilöllisempää. Pelissä pelaaja on asetettu auttajan rooliin, jossa hänen tehtävänään on auttaa muita saaren asukkaita. Näin jokaiselle oppilaalle mahdollistuu myös onnistumisen kokemuksia.

Näemme hyvänä, että peli on myös suunniteltu niin, ettei pelaaja voi tehdä pelkästään muuta oheistoimintaa suorittamatta pelin omia laskutehtäviä. Drillaavan harjoittelun lisäksi pelissä on panostettu käsitteellisiin ja soveltaviin harjoitteisiin.

Työskentely Pelaamalla paremmaksi! -hankkeessa
Pelaamalla paremmaksi! -hankkeessa työskentely on ollut mielenkiintoista ja antoisaa. Hankkeen aikana olemme päässeet syventämään osaamistamme ja oppimaan uusia asioita, mikä on ollut todella palkitsevaa. Se on myös edellyttänyt oppilaan näkökulman omaksumista. On ollut hienoa päästä työskentelemään monipuolisten tehtävien parissa. Hankkeessa työskentelyn aikana on ollut mahtavaa nähdä, kuinka erilaiset taidot ja näkökulmat yhdistyvät hankkeen edistämiseksi. Tämä kokemus on antanut meille paljon uusia taitoja, joita voimme hyödyntää tulevaisuudessa.

Elina Niemi (vas.) ja Aino Välikauppi (oik.)
Vastaa